Het nieuwe inloggen op AFAS Online

AFAS stapt over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Hierbij hoort een verplichte twee-factorauthenticatie. Wat verandert er voor jou?


Wat verandert er en waarom?


AFAS stapt in 2018 over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Omdat het in het huidige tijdperk belangrijk is om de bedrijfsgegevens van jouw organisatie te beschermen én de veiligheid en privacy van de softwaregebruikers te waarborgen, wordt het verplicht om bij het inloggen gebruik te maken van twee-factorauthenticatie. Twee-factorauthenticatie is een extra beveiligingslaag bij het inloggen om er zeker van te zijn dat de gebruiker de enige is die toegang heeft tot Profit of InSite. Voor de twee-factorauthenticatie bieden we een gebruiksvriendelijk proces aan in combinatie met AFAS Pocket. Bereid je alvast voor! Gebruik je single sign-on? Dan geldt het inloggen via twee-factorauthenticatie niet voor jou, maar is het ook van belang om je voor te bereiden! 


De informatie op deze pagina is van technische aard. Het is dan ook belangrijk dat deze informatie bij de juiste persoon binnen jouw organisatie terecht komt.  





De voordelen en de veranderingen van het nieuwe inloggen


Om twee-factorauthenticatie mogelijk te maken, stappen we over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Met deze nieuwe manier gaan we nog een stap verder in de veiligheid en beschikbaarheid van AFAS Online. Ervaar de voordelen!


Voordelen

  • Eén eenvoudige, duidelijke inlogpagina voor Profit en InSite.
  • Profit open je vanuit je browser. Weg met die RDP!
  • Twee-factorauthenticatie is eenvoudig te gebruiken via AFAS Pocket. Bekijk hoe je deze alvast installeert.
  • Gebruik verschillende Profit-sessies naast elkaar.
  • Een stabielere verbinding door het gebruik van Citrix.
  • Zo bieden we ook ondersteuning voor meer devices.
  • Je single sign-on koppelingen onderhoud je zelf. Geen tussenstation meer via AFAS Support.  


Veranderingen

  • Het inloggen op Profit en InSite gaat via twee-factorauthenticatie (tenzij je single sign-on gebruikt).
  • Via AFAS Pocket log je het snelste in. Je kan ook gebruik maken van SMS. 
  • Het productie- en testplatform wordt gescheiden op de inlogpagina.
  • Op het nieuwe platform is TLS 1.2 verplicht om een optimale beveiliging aan te bieden voor je verbinding met AFAS Online.
  • De endpoints (URL's) voor de connectoren veranderen. Vanaf 3 mei kan je deze testen. Bekijk hier de nieuwe URL. Heb je een connector-koppeling die wordt beheerd door een AFAS partner of andere externe partij? Neem dan contact op met hen over deze aanpassingen.
  • Het inloggen op InSite en OutSite via een social media-account is niet meer mogelijk. Deze manier van inloggen wordt als minder veilig beschouwd.


Planning


Het komende jaar worden alle klanten overgezet naar deze nieuwe manier van inloggen. De planning is bekend en kan hier geraadpleegd worden. Medio juni starten wij met het overzetten van de eerste klanten naar het nieuwe inloggen op AFAS Online. 

Uitleverplanning voor AOL 2018

Overstapdatum nieuwe inloggen


In onderstaand overzicht vind je de datum van jouw overstap naar het nieuwe inloggen.
Let op! 1 augustus wordt de planning bekend gemaakt. Vanaf deze datum zie je wanneer je overgaat.

Zorg dat je op tijd klaar bent voor de overstap. Eén van de voorwaarden om over te mogen is dat je de Profit-connectoren aanpast,
want de URL's voor connectoren veranderen. Vanaf 3 augustus kan je deze testen.



Wat kan ik alvast voorbereiden?


Op dit moment is het essentieel dat je een aantal zaken al voorbereid. Plan het volgende in om voor te bereiden.


Twee-factorauthenticatie

Systeembeheerder

Systeembeheerder



Applicatiebeheerder




Single sign-on

Systeembeheerder

Systeembeheerder



Applicatiebeheerder


De rol van AFAS Pocket


Inloggen op het nieuwe AFAS Online platform vindt altijd plaats met de verplichte twee-factorauthenticatie (tenzij je gebruik maakt van single sign-on). Dit betekent dat je bij het inloggen, naast gebruikersnaam en wachtwoord, extra informatie moet toevoegen die alleen voor jou als gebruiker beschikbaar is.

De meest gebruiksvriendelijke manier van inloggen is via de AFAS Pocket voor iOS of Android. Hiermee is het mogelijk om met één vingerbeweging op je smartphone de inlog te bevestigen. Geen unieke codes overtypen of apps die je apart installeert en gebruikt.

Als het niet mogelijk is AFAS Pocket te gebruiken, kan je terugvallen op een code via SMS. Deze SMS kan je ook naar een vaste lijn sturen. 

Bekijk hoe je AFAS Pocket installeert

AFAS Pocket

Veelgestelde vragen


Wanneer is de planning bekend?

De planning maken we bekend op 1 juni 2018. 


Kan ik de planning aanpassen?

De datum van overgang kun je zelf aanpassen. Let op! Dit moeten wel minimaal 7 dagen zijn na de datum van vandaag. 


Werkt twee-factorauthenticatie ook voor OutSite?

Nee. Op OutSite log je in met het wachtwoord dat je vóór de overstap ook gebruikte om in te loggen. De stap om de klanten van onze klanten te dwingen in te loggen met twee-factorauthenticatie is te groot.


Waarom veranderen de endpoints (URL's)?

Omdat we naast het nieuwe inloggen overgaan op een nieuw platform, waarop we alleen TLS 1.2. ondersteunen. Hier horen nieuwe endpoints bij. Je kan deze testen vanaf 3 mei.



Wat kan ik doen als we met SSO werken?

Voor SSO gelden dezelfde systeemeisen. Hier vind je precies wat je alvast kunt voorbereiden. 


Kan ik beter kiezen voor twee-factor authenticatie of voor single sign-on?

Met single sign-on krijg je de mogelijkheid om het beveiligingsbeleid van een andere partij of van je eigen organisatie te gebruiken. Wij adviseren het gebruik van single sign-on alleen als jouw organisatie een strak beveiligingsbeleid heeft, waarbij je buiten het bedrijfsnetwerk om een tweede factor vraagt.


Waarom is mijn telefoon de tweede factor voor het aanmelden en kan dit niet via mijn e-mail?

Twee-factorauthenticatie combineert twee verschillende factoren: iets wat je weet (gebruikersnaam en wachtwoord) en iets wat je hebt (telefoon). Een code via e-mail is géén goede en veilige tweede factor. Een code via de mail is dan ook niet mogelijk.


Wat moet ik doen als ik geen telefoon heb?

Dan moet je er een aanschaffen :-)! 



Contact


Support

Voor vragen tijdens de overstap

Support staat voor je klaar.



Nog niet op AFAS Online?


AFAS stopt per 31-12-2019 met AFAS on premise. Werk jij nog niet in de cloud? Kijk dan hier.