CRM en inzicht in het salestraject

Al je klantgegevens en processen overzichtelijk en geborgd in één systeem. 

Langdurige relaties bouwen. Het klinkt eenvoudig - en dat is het in feite ook. Het belangrijkste is eerst om klanten te vinden. Of beter nog, dat klanten jouw bedrijf vinden. Vervolgens kan jij je klant flink in de watten gaan leggen. Mocht het zo ver komen, dan is het soms beter voor beide partijen om afscheid te nemen. Om vervolgens het cirkeltje weer opnieuw op te starten!

We verwachten dat je 3 dagen ondersteuning vanuit AFAS nodig hebt om de template in te richten. 

De belangrijkste onderdelen

 

  1. Inzage in het verkoopproces

In de forecast legt elke accountmanager of verkoper vast hoe ver hij is in het verkooptraject, wat de verwachte orderwaarde is en met wie hij in concurrentie is. Door het aanmaken van voorcalculatie ontstaat actueel inzicht in de toekomstige verkopen en kun je makkelijker sturen op targets.

  1. Workflowmanagement

Met workflows kun je de dagelijkse processen in de organisatie feilloos, efficiënt en zo standaard mogelijk uitvoeren. Je gebruikt workflows om processen te automatiseren en papiergebruik te verminderen. Naast het gebruik van de standaard meegeleverde workflows kun je ze ook zelf bouwen. Hierdoor kun je de workflow helemaal afstemmen op de organisatie. Denk hierbij aan een offerte digitaal laten ondertekenen door je klant.

  1. Leren van je fouten

Met de dashboards heb je altijd inzicht en maximale controle binnen je bedrijf. Zo kan je makkelijk bijsturen als het fout dreigt te gaan. Daarnaast bevinden alle klantgegevens zich op één centrale plek in het digitale dossier. Elke factuur, notitie, mail en aanmaning is op die manier makkelijk terug te vinden.

 

Stappenplan

Wat ga je doorlopen als je dit proces gaat inrichten in AFAS?

  1. Breng je klantreis in kaart 

Hoe loopt het klantproces nu? Wanneer komt de klant in aanraking met jullie organisatie en wie is daarbij betrokken? Wat wil je eventueel veranderen? 

  1. Teken alle CRM processen uit, zodat je weet welke workflows er nodig zijn

Welke processen rondom klantcontact zijn er allemaal en wie doet wat? Wat gaat er nu wellicht nog op papier of via de mail? 

  1. Bepaal je doelgroep

Welke doelgroepen spelen een rol voor jullie organisatie en hoe wil je ze benaderen? Via de klantportal of per mail of wellicht beide? 

Wat levert het op?

  • CRM gegevens altijd up-to-date
  • Inzicht in het marketing en salesproces
  • Bespraring op geld, tijd en papier 
  • Meetbare en transparante processen
  • Standaard acties en sjablonen
  • Inzicht met behulp van dashboards

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd in een optimalisatiekans en wil je meer weten?