AFAS gaat een vierdaagse werkweek invoeren voor alle medewerkers. In de loop van volgend jaar (2025) gaat het Clubhuis van AFAS op vrijdag dicht en heeft iedereen die bij AFAS werkt een ontwikkeldag. De arbeidsvoorwaarden blijven hetzelfde. Voor klanten blijft AFAS beschikbaar op vrijdag.
AFAS wil medewerkers stimuleren om extra aandacht te besteden aan zichzelf, mantelzorg, kinderen, vrijwilligerswerk en anderen die het nodig hebben. Om die reden noemen we het ‘ontwikkeldag’. “Tijd is voor iedereen een schaars goed. We lijken in een ratrace te zitten en komen niet altijd toe aan waar het echt om gaat in het leven. Door introductie van deze dag is daar meer tijd voor”, vertelt Directeur AFAS België - Machiel den Dekker trots.
Voor ons is deze introductie opnieuw een voorbeeld van onze eigen missie. "Werk kan zo veel leuker en beter, en met meer oog voor de maatschappij. Voor ons is het belangrijk dat we administratief werk automatiseren, zodat werk leuker wordt en er tijd overblijft", vertelt Machiel.
De vierdaagse werkweek moet ook voor klanten positief uitpakken. Om een nog betere service te kunnen geven, zal AFAS nog meer aandacht op innovatie en efficiëntie leggen dan we momenteel al doen. Zo hebben we onze supportafdeling al een aantal jaren proactief ingericht: medewerkers volgen het softwaregebruik door klanten, zien problemen aankomen, en helpen klanten vroegtijdig om incidenten te voorkomen. Op vrijdag blijft er altijd een serviceteam bereikbaar.
In de afgelopen 25 jaar is de productiviteit van de medewerkers van AFAS met 650% gestegen. Machiel ziet de invoering van de vierdaagse werkweek als een geweldige innovatiekans en denkt dat AFAS er juist nóg productiever van wordt.
Machiel: ‘Het is een enorme stap, waar we ongelooflijk naar uitkijken. We hebben de afgelopen tijd gezien dat er al heel veel kan. Van de inzet van slimme automatisering, AI en andere tools, tot gezamenlijk implementeren, en online sollicitatiegesprekken voeren. En we hebben er veel vertrouwen in dat er meer creativiteit dan ooit gaat ontstaan.’
We zetten vanaf 1 september de eerste stap richting de vierdaagse werkweek. Dit betekent dat er een aantal wijzigingen in het telefonisch contact met AFAS Support komt. Ons Help Center is 24/7 beschikbaar en beantwoordt het grootste deel van de vragen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om contact op te nemen met ons Support Center door het insturen van een incident via de klantportal of de telefoon. Momenteel wordt ruim 70% van de incidenten al ingestuurd via de klantportal. Klanten vinden de afhandeling van incidenten via de klantportal beter én sneller.