Er is een nieuwe versie van het PCC voor Profit 19. Het PCC van Profit 19 werkt ook in Profit 18. Je kunt het PCC van Profit 19 dus al downloaden en installeren als je nog niet bent overgestapt op Profit 19.
Als je de knop Vastleggen in Microsoft Word, Excel, Outlook of Powerpoint wilt gebruiken, dan moet je minimaal beschikken over het PCC versie 18.xx. Dit geldt ook voor het vastleggen via de Verkenner.
Gebruik je de bovenstaande functionaliteit voor het vastleggen van bestanden niet? Dan moet je minimaal beschikken over het PCC 17.xx. Dan beschik je wel over de overige functionaliteit, zoals het bewerken van analyses en documenten (via de DocumentGenerator), exporteren naar Excel, bewerken van bijlagen in InSite, etc.
Als je een analyse opent via InSite, dan wordt deze nu op de servers van AFAS Online gegenereerd en vervolgens lokaal geopend. Hierdoor worden je gegevens nog beter beschermd, omdat alle afhandeling van data op onze servers plaatsvindt en jij als klant alleen het eindresultaat onder ogen krijgt. Dit geldt voor alle analyses die je via InSite opent, bij de meeste klanten gaat dit via de weergave Mijn te starten analyses. De analyse wordt via de wachtrij gegenereerd.
Door deze opzet hoef je het PCC niet te installeren op je systeem. Als je het PCC niet hebt, dan heeft dit wel een nadeel: je kunt de analyse niet verversen. Als dit toch nodig is, dan moet je de analyse helemaal opnieuw opvragen.
Als de analyse geopend is en je hebt het PCC geïnstalleerd en gekoppeld aan je omgeving, dan kun je de analyse verversen. De data uit Profit wordt dan opnieuw opgehaald. Als het PCC niet beschikbaar is, dan kun je de analyse niet verversen.
De analyse zal alleen worden geopend als deze tijdens het genereren geen foutmeldingen geeft. Mocht er wel een foutmelding optreden, dan wordt de analyse niet geopend en wordt er een melding gelogd. Je kunt de analyse wel bewerken om de fout te herstellen.
Let op:
Omdat de analyse volledig op de servers van AFAS Online wordt uitgevoerd, kun je geen lokale processen starten via de publicatiemacro van de analyse. Als de analyse geopend is op je eigen pc kan dit natuurlijk wel door een eigen macro te starten.
Het menu-item Algemeen / beheer / omgeving / Kopiëren is hernoemd naar Algemeen / beheer / omgeving / Omgeving aanvragen.
Het menu-item Algemeen / beheer / omgeving / Verwijderen is vervallen. Je verwijdert een omgeving nu via Algemeen / beheer / omgeving / Aanvragen omgeving. Gebruik de actie Omgeving verwijderen om de omgeving waarop je bent ingelogd, te verwijderen.
Er is een nieuwe functie, namelijk HRM / Organisatie / Inrichting / Delegatiecategorie. Als een medewerker geautoriseerd is voor HRM / Organisatie / Inrichting / Delegatie, dan is deze medewerker na de overstap op Profit 19 ook geautoriseerd voor HRM / Organisatie / Inrichting / Delegatiecategorie.
Je hebt meer mogelijkheden met delegaties in Profit 19. Hierbij zijn er drie aandachtspunten:
Bij organisaties waarbij het ondernemingsnummer niet gevuld is terwijl het btw-nummer wel gevuld is, wordt het ondernemingsnummer alsnog bepaald en gevuld tijdens de conversie naar Profit 19.
Als je verschillende VVPs per magazijn hebt en je deed een magazijnverplaatsing, dan hield de tussenrekening 'Geleverde artikelen' na doorboeken een saldo.
Dit saldo wordt nu apart geboekt op de grootboekrekening die je instelt in het veld Result. / RC voorraadoverb. in de integratiesoort Voorraad.
Bij het genereren van termijnfacturen en abonnementsfacturen wordt de Output-wizard niet meer getoond als je Output-wizard starten na voltooien hebt aangezet. Profit volgt nu altijd de standaard instellingen, zie hieronder.
Wil je dit niet, zet dan het veld voor de Output-wizard tijdens het doorlopen van de wizard voor het factureren níet aan, maar start de Output-wizard ná het genereren van de facturen. Filter hiervoor in de weergave met alle facturen (bijvoorbeeld via Financieel / Facturering / Facturatiecockpit of die in de modules zelf) op de zojuist gegenereerde termijn- en abonnementsfacturen, en klik op de actie Output.
De velden Factuurkorting, Factuurtoeslag en Afrondingsverschil uit de UBL zijn nu in de eigenschappen van de factuur op het tabblad Algemeen toegevoegd, zodat je meer informatie uit de e-factuur ziet. Stel de grootboekrekeningen in bij Algemeen / Inrichting / Integratie-instellingen / Integratiesoort.
Je kunt nu meerdere verkopen per actief vastleggen en updaten. Dit heeft ook gevolgen voor de UpdateConnector FiFixedAssetsSale. De volgende velden zijn toegevoegd, waarbij 'Type verkoop' (ViSa) verplicht is geworden. Controleer en wijzig je eigen xml/tabel.
Nieuwe velden:
Tot Profit 19 werd het veld Verantwoordelijke in de workflow gevuld met de Contractverantwoordelijke van het contract.
Vanaf Profit 19 is dit niet meer het geval. Je gebruikt nu de bestemming Contractverantwoordelijke in de workflow. Dit betekent dat je bij de overgang naar Profit 19 de workflow moet aanpassen. Kijk of er workflowtaken zijn met de bestemming Verantwoordelijke en wijzig deze naar Contractverantwoordelijke.
In de boekingslay-outs voor het kalender- en stapeluren boeken in InSite maak je gebruik van een nieuwe, snellere manier om de datum in een andere maand te selecteren. De werkwijze verandert hierdoor wel iets. Je moet nu ook nog even op de dag/week in de maand klikken om de uren te kunnen zien.