Met AFAS is het net als met de waterleiding: mensen praten er pas over als het niet werkt. Over hoe fantastisch het eigenlijk is dat we elke dag vers water kunnen drinken en lekker kunnen douchen hoor je niemand. Ja, misschien die ene die net terug is van een reis naar een ontwikkelingsland. Maar die gaat na een week ook over tot de orde van de dag.
De kunst is dat je laat zien wat jij als beheerder allemaal doet om ervoor te zorgen dat dingen vlotjes lopen. Óók in barre tijden. Vergelijk het met de waterschappen. Die vertellen nu al een krap jaar wat er allemaal komt kijken bij het beheer van hun dijken. Tijdens de extreme droogte afgelopen zomer deden ze er nog een schepje bovenop door uit te leggen hoe ze het veilig houden. Resultaat: we zijn met zijn allen maar wát blij dat we dijkgraven hebben.
Achter de schermen doe jij van alles om Profit nog verder te optimaliseren. De vraag is natuurlijk: wát doe je precies? Want dat is voor de meeste van je collega’s echt hogere hocus pocus. Vertel het in gewone mensentaal: vandaag gewerkt aan A, zodat jij straks lekker B. Je verhaal hoeft helemaal niet lang te zijn. Een update van een dikke alinea op je intranet (bij voorkeur InSite natuurlijk) is meer dan voldoende. Als je dat eerst eens 5x per jaar doet, ben je al een heel eind.
Vertel het in gewone mensentaal: vandaag gewerkt aan A, zodat jij straks lekker B.
Jij weet als geen ander wat de vragen van je collega’s zijn over Profit. Wat nou als je die niet afwacht, maar compleet met antwoord deelt op InSite? Ook weer 5x een vraag en een antwoord. Natuurlijk met een knopje naar de workflow 'vraag het de AFAS-beheerder' erbij. Krijg je meteen weer input voor je volgende FAQ!
Voelde je een huivering bij bovenstaande kop? Successen delen? Wordt dat niet te arrogant en reclameachtig? En wat nou als het later toch tegenvalt? Ons advies: probeer het gewoon.
Kies één van de vijf updates die je eerder gaf. Is iets mooi afgerond en kun je er echt iets inhoudelijks over melden? Dan geef je dáárover een berichtje in volgens de deze opzet:
- Goed nieuws over [onderwerp]
- [Dit en dat] staat online
- Je kunt nu [zus en zo]
- En dat maakt [hierom]je werk weer een stapje gemakkelijker / beter
Doen!