De Beelen Groep maakt al jaren gebruik van AFAS en leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de projectmodule. Ons bedrijf is in vijftien jaar uitgegroeid tot de grootste en meest duurzaam werkende aannemer in de sloopsector. Inmiddels hebben we een stevige reputatie in integraal afvalmanagement en recycling. Wij slopen meer dan 350 gebouwen per jaar en recyclen maar liefst 99.45% van ons (sloop)afval. AFAS sluit naadloos aan op onze groeiambitie en ontwikkelt de projectmodule steeds verder door. Zo is via de nieuwe release in Profit 3 de functionaliteit ‘Bouw’ uitgerold. Om AFAS optimaal te benutten, onderzoeken we continu hoe onze verschillende bedrijfsonderdelen ondergebracht kunnen worden in de standaard van AFAS. Wanneer dit lukt ontstaat de best werkbare situatie tussen de praktijk, het gewenste proces en de geboden software.
De overstap naar AFAS in 2012 is vlekkeloos verlopen. Samen met AFAS hebben we eerst de recyclingactiviteiten in Profit ondergebracht. Vanuit een gecontroleerde basis kreeg de automatisering zo binnen de gehele organisatie een goede impuls. De implementatie van de overige bedrijfsonderdelen: Slopen, Bedrijfsafval, Asbestverwijdering en Projecten zijn ook feilloos geïntegreerd in AFAS. Om succesvol te blijven automatiseren, is intern draagvlak van cruciaal belang. Het helpt enorm dat we door het gebruik van één softwarepakket allemaal dezelfde taal spreken. De processen dienen helder te zijn en eenvoudig te beheren. Complexiteit is voor ons niet meer van deze tijd! Naast tijdwinst en efficiency biedt AFAS inzicht in onze bedrijfsonderdelen via dashboards, managementtools en rapportages. Door de standaard van AFAS te hanteren, profiteren we direct van nieuwe innovaties en de ontwikkelkracht van AFAS.
De digitalisering van de urenverwerking en verloning bij sloopprojecten is een goed voorbeeld. Het streven is dat medewerkers in de nabije toekomst hun uren via de AFAS Pocket App kunnen registeren op een project. Waarna vervolgens een controleslag door de projectleider plaatsvindt en bij akkoord de gewerkte uren automatisch in de salarisadministratie worden verwerkt. Dat is voor iedereen prettig, gaat sneller (minder handelingen) en voorkomt veel papierwerk. Extra voordeel is dat door de gewenste koppeling met de bouw-cao de verloning automatisch geschiedt en minder foutgevoelig is. In samenspraak met AFAS hopen wij deze ontwikkeling in de toekomst werkbaar te maken.
Het belangrijkste is dat AFAS een mooi pakket is dat goed werkt. Dat proberen we aan iedereen binnen de organisatie duidelijk te maken. Maar het belangrijkste is toch dat mensen zelf de voordelen ervaren. Een duidelijke stip aan de horizon is dan onmisbaar. Dat geldt ook voor de weg daarnaartoe. Om die snel af te kunnen leggen, proberen we de voordelen zo goed mogelijk inzichtelijk te maken en helder te communiceren. Daarom zijn we nu al druk met uitleggen wat het collega’s en managers oplevert als we binnenkort overstappen op Profit 4.
Ik zou graag zien dat AFAS de klanten nog actiever en directer betrekt bij de ontwikkeling van Profit. Door gerichter te luisteren naar de wensen in de markt sluit de software nog beter aan bij de praktijk binnen organisaties. Verder zou ik het prettig vinden om regelmatig met een aantal grotere klanten op niveau te brainstormen. Juist door ervaringen te delen en van elkaar leren, blijft de meerwaarde van AFAS groeien.
Chris volgde het Succesbeheer Traineeship met succes! Kom meer te weten over het Succesbeheer Traineeship.