
AFAS stapt over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Hierbij hoort een verplichte twee-factorauthenticatie. Wat verandert er voor jou?
AFAS stapt in 2018 over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Het nieuwe inloggen geldt voor alle klanten op AFAS Online. Omdat het in het huidige tijdperk belangrijk is om de bedrijfsgegevens van jouw organisatie te beschermen én de veiligheid en privacy van de softwaregebruikers te waarborgen, wordt het verplicht om bij het inloggen gebruik te maken van twee-factorauthenticatie. Twee-factorauthenticatie is een extra beveiligingslaag bij het inloggen om er zeker van te zijn dat de gebruiker de enige is die toegang heeft tot Profit of InSite. Voor de twee-factorauthenticatie bieden we een gebruiksvriendelijk proces aan in combinatie met AFAS Pocket. Bereid je alvast voor! Gebruik je single sign-on? Ook dan is het van belang je voor te bereiden.
De informatie op deze pagina is van technische aard. Het is dan ook belangrijk dat deze informatie bij de juiste persoon binnen jouw organisatie terecht komt.
In onderstaand dossieritem vind je de datum van jouw overstap naar het nieuwe inloggen.
Krijg je de melding Geen gegevens om te tonen? Dan heb je ofwel NIET de rol Beheer van AFAS (waardoor het dossieritem niet onder jouw naam is ingestuurd) ofwel is de datum nog niet ingepland voor jullie organisatie. Wil je controleren of jij beheerder bent? ga dan naar mijn gegevens/maak je bekend!.
Ga naar je klantdossier en open het dossieritem Checklist overstap naar het nieuwe inloggen om jouw overstapdatum te zien.
Liever een andere datum? Open het dossieritem en selecteer een andere datum onder het kopje Overstapdatum aanpassen.
Om twee-factorauthenticatie mogelijk te maken, stappen we over op een nieuwe manier van inloggen op AFAS Online. Met deze nieuwe manier gaan we nog een stap verder in de veiligheid en beschikbaarheid van AFAS Online. Ervaar de voordelen!
Het komende jaar worden alle klanten overgezet naar deze nieuwe manier van inloggen. Jouw overstapdatum is zichtbaar in het dossieritem dat wij voor je gemaakt hebben. Als er nog geen datum voor jou werd ingepland, dan heb je ook nog geen dossier klaarstaan. Geen nood, van zodra dit wel voor jou beschikbaar wordt gesteld, zullen we je nog voldoende informeren. Het is van belang dat je de taken in je klantdossier afhandelt, anders als je wordt overgezet zullen je medewerkers niet meer kunnen inloggen.
Inloggen op het nieuwe AFAS Online platform vindt altijd plaats met de verplichte twee-factorauthenticatie (tenzij je gebruik maakt van single sign-on). Naast het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord voeg je extra informatie toe die alleen voor jou als gebruiker beschikbaar is.
De meest gebruiksvriendelijke manier is inloggen via AFAS Pocket voor iOS of Android. Hiermee is het mogelijk om met één vingerbeweging op je smartphone de inlog te bevestigen. Geen unieke codes overtypen of apps die je apart installeert en gebruikt.
Maak je geen gebruik van de HRM-module (geen registratie van medewerkers), of werk je met Small Business of Accountancy Lite? Je kan AFAS Pocket ook alleen voor de authenticatie gebruiken. Je hoeft AFAS Pocket dan niet in te richten in je omgeving, maar je installeert alleen de app op je telefoon.De overige functionaliteiten van AFAS Pocket kan je niet gebruiken.
Je richt AFAS Pocket alleen in je productie-omgeving(en) in. In omgevingen waar je als meewerkgebruiker bent aangemaakt, is dit niet nodig.
Als het niet mogelijk is AFAS Pocket te gebruiken, kan je terugvallen op een code via SMS. Deze SMS kan je ook naar een vaste lijn sturen.
Het nieuwe inloggen geldt voor alle AFAS Online klanten. Ook als je werkt met Small Business of Accountancy Lite. Als je gebruik maakt van single sign-on geldt het nieuwe inloggen ook voor jou! Het enige verschil is dat je als organisatie zelf bepaalt hoe je wilt dat er wordt ingelogd (eventueel zonder telefoon).
Neem contact op met de beheerder van Profit binnen je eigen organisatie. De beheerder kan in de autorisatietool controleren of het veld UPN aanwezig is in de eigenschappen van de gebruiker. Als dit veld aanwezig is, maak je gebruik van single sign-on.
Met single sign-on krijg je de mogelijkheid om het beveiligingsbeleid van een andere partij of van je eigen organisatie te gebruiken. Hierdoor hoef je niet met twee-factorauthenticatie via je telefoon in te loggen.
Het is niet verplicht om het mobiele nummer van medewerkers te registeren in Profit. Als je dit wel doet wordt bij het aanmelden het nummer uit Profit opgehaald. Doe je dit niet dan vul je het telefoonnummer bij het aanmelden zelf in. Dit geldt dan alleen voor de portal en wordt niet opgeslagen bij de werkgever in Profit of InSite.
Twee-factorauthenticatie combineert twee verschillende factoren: iets wat je weet (gebruikersnaam en wachtwoord) en iets wat je hebt (telefoon). Een code via e-mail is géén goede en veilige tweede factor. Een code via de mail is dan ook niet mogelijk.
Nee. Op OutSite log je in met het wachtwoord dat je vóór de overstap ook gebruikte om in te loggen. De stap om de klanten van onze klanten te dwingen in te loggen met twee-factorauthenticatie is te groot.
Dit wordt mogelijk in de volgende update van AFAS Pocket. Je hoeft AFAS Pocket hiervoor niet te activeren in je omgeving. Wanneer je jouw telefoon gaat registeren geef je je telefoonnummer op. Dit is de verificatie. Hier heb je geen omgevingssleutel voor nodig. Omdat er geen omgevingssleutel is, kan je de app verder niet gebruiken.
Om de functionaliteiten van AFAS Pocket te kunnen gebruiken, moet je als medewerker zijn vastgelegd in Profit. In de volgende update van AFAS Pocket wordt het mogelijk om in te loggen met twee-factorauthenticatie zonder AFAS Pocket te activeren in je omgeving. Ook als je géén medewerker bent.
AFAS stopt per 31-12-2019 met AFAS on premise. Werk jij nog niet in de cloud? Kijk dan hier.